Wednesday, September 29, 2010

Mencari Kerja di Singapura

Sekarang ini terdapat banyak jawatan kosong dan bergaji lumayan di singapura. Sekiranya anda berminat untuk mencari kerja yang menawarkan gaji yang besar boleh la mencuba untuk bekerja di Singapura. Ramai majikan di Singapura yang terpaksa menggunakan buruh asing bagi menjalankan perniagaan mereka. Malah Kerjaan Singapura juga ada menggunakan buruh asing untuk bekerja. Ini kerana factor kekurangan pekerja di Negara Singapura sedangkan keadaan ekonomi di Negara Singapura sangat baik.
Kenapa Singapura kekurangan pekerja? Antara jawapan yang boleh diberikan ialah yang pertamanya ramai rakyat Singapura yang berhijrah ke Negara lain terutamanya ke Malaysia. Yang kedua ialah undang-undang yang pernah dikenakan oleh kerajaan Negara Singapura sendiri terhadap rakyatnya satu ketika dahulu iaitu tidak menggalakkan rakyat mereka yang telah berkahwin supaya tidak mempunyai lebih dari dua anak. Sekiranya terlebih maka mereka akan dikenakan denda bayaran. Selain itu rata-rata rakyat mereka sekarang ni lebih selesa hidup membujang daripada berkahwin. Alasannya ialah perkahwinan adalah merupakan bebanan dan banyak mendatangkan masalah memandangkan kos sara hidup di Negara itu yang semakin meninggi.Kelebihan bekerja di Singapura ialah yang pertamanya gaji. Kebanyakan rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura menikmati gaji sebanyak RM2000 ke atas. Ini kerana mata wang singapura ada dua kali ganda lebih tinggi daripada mata wang Malaysia iaitu sebanyak RM2.30 bagi setiap satu dollar. Anggaran ini adalah bergantung pada kadar turun naik mata wang kita sama ada banyak atau sedikit. Paling tinggi mata wang singapura yang pernah saya nikmati ialah RM2.42 bagi setiap satu dollar. Purata paling kurang gaji rakyat malaysia yang bekerja disingapura adalah sebanyak SGD650 bagi tukang sapu sampah. Saya pernah berjumpa pekerja sapu sampah yang menikmati gaji permulaan sebanyak SGD850 sebulan gaji tetap, masa bekerja adalah 8 jam sehari dan cuti pada hari sabtu dan ahad. Pada keb iasaannya mereka akan mendapat kerja lebih masa atau Overtime dan paling kurang gaji mereka adalah dalam lingkungan sgd1000 dollar ke atas. Yang keduanya ialah transport. Tidak semua akan mendapat kelebihan ini. Hanya sesetengah syarikat sahaja yang menawarkan kelebihan seperti ini terutamanya kilang. Tetapi yang sebenarnya waktu perjalanan di dalam negara singapura tidaklah lama seperti di Malaysia. Ini kerana negara singapura bukanlah negara yang besar. Waktu yang diperlukan untuk sampai ke destinasi kerja adalah tidak lama, paling lama adalah dalam satu jam. Paling dekat pula adalah 5 ke 10 minit. Kelebihan yang ketiga ialah anda boleh tinggal di Malaysia dan berulang alik ke Singapura. Untuk tinggal di Singapura memerlukan kos yang banyak kerana kos sara hidup di Singapura amatlah tinggi. Ada yang tinggal di Singapura kerana lebih selesa untuk ke tempat kerja. Tetapi kebanyakkannya semua akan pulang ke Johor Bahru kerana lebih sukakan kos sara hidup yang lebih rendah. Ramai juga rakyat Singapura yang tinggal di Johor Bahru kerana kos sara hidup yang rendah ini. Kelebihan ke empat ialah work permit dibayar oleh majikan. Kebannyakkan majikan diMalaysia tidak membayar work permit bagi pekerja asing yang bekerja dengan mereka. Tetapi keadaan sebaliknya di Singapura. Majikan akan mebayar semua work permit bagi pekerja asing yang bekerja dengan mereka iaitu sebanyak SGD150 sebulan.
Bagi mereka yang berminat tetapi tidak tahu bagaimana untuk bekerja di Singapura, disini saya akan berkongsi tips-tips untuk bekerja di Singapura tanpa merisikokan dan merugikan diri anda dengan perkhidmatan agen yang tidak diketahui ketelusan dan keberkesanannya. Disamping itu anda juga berpeluang untuk memilih pekerjaan kesukaan anda ataupun pekerjaan yang menawarkan gaji yang banyak.Tips 1 - PassportAnda hendaklah membuat passport sendiiri. Ini penting kerana untuk memasuki negara singapura anda perlu mempunyai passport yang sah dan tidak luput tarikh. Ia juga penting untuk membuat work permit. Untuk membuat passport anda perlulah pergi ke jabatan imigresen yang berdekatan. Kos untuk membuat passport tidak lah mahal. Cuma dalam RM300 sahaja dan bagi mereka yang ingin bekerja di Singapura anda hanya perlu membeli passport yang berharga RM100 sahaja. Bezanya antara passport berharga RM100 dan passport berharga RM300 ialah passport berharga RM100 mempunyai bilangan muka surat yang kurang daripada passport yang berharga RM300. Pastikan passport anda sentiasa ditangan anda dan jangan sesekali memberi majikan atau agen untuk simpanan mereka. Sekiranya passport anda hilang ketika berada di Singapura, anda tidak perlu risau kerana kerajaan kita mempunyai pegawai khas atau duta yang di tugaskan di Singapura yang boleh membantu anda untuk pulang ke Malaysia. Tetapi anda perlu tinggal di Singapura selama beberapa hari sebelum pegawai tersebut dapat benar-benar membawa anda pulang ke Malaysia. Oleh itu pastikan anda sentiasa mempunyai duit yang cukup semasa berada di Singapura. Wang yang perlu sentiasa anda ada di Singapura adalah sekurang-kurangnya SGD50 iaitu RM115. Ini adalah bagi memastikan anda sentiasa dapat pulang ke Malaysia sekiranya berlaku kecemesan.
Tips 2 – Duit Modal
Duit modal untuk memulakan kerja di Singapura amatlah penting kerana di Singapura mata wangnya lebih tinggi dari Ringgit Malaysia. Oleh itu anda memerlukan modal yang banyak baik dari segi pengangkutan, tempat tinggal dan makan dan minum. Sebaiknya anda mempunyai rakan yang ingin bersama kerja di Singapura. Untuk Kos keseluruhan akan saya terangkan di akhir Tips-tips.
Tips 3 – Tempat Tinggal
Saya cadangkan anda menyewa bilik di kawasan yang berdekatan dengan kastam Johor bahru sebagai permulaan anda disini. Ini adalah untuk memudahkan pergerakan anda ke Singapura dan anda tidak perlu mengambil masa yang lama untuk ke Singapura. Kawasan yang saya cadangkan ialah Larkin, Taman Sentosa dan Taman Pelangi. Kenapa sewa bilik dan tidak sewa rumah? Ini kerana kadar sewa bilik dan sewa rumah adalah lebih tinggi daripada mana-mana kawasan di Semenanjung Malaysia. Kadarnya adalah hampir sama dengan kadar sewa di Tengah Kuala Lumpur. Kadar sewa bilik rata2 adalah RM350. Kadar sewa rumah paling kurang adalah RM650 bagi Apartmen murah. Untuk permulaan kadar sewa adalah 2+1 atau 3+1 bergantung kepada tuan rumah. Tetapi bagi mereka yang tiada modal yang banyak boleh juga cuba berunding dengan tuan rumah. Ada juga tuan rumah yang memahami kesukaran anda yang ingin memulakan kerjaya di Singapura. Oleh itu pandai-pandailah anda berunding dengan tuan rumah dan jelaskan masalah anda dengan jujur. Setiap bilik atau rumah mempunyai kadar sewa yang berbeza mengikut kawasan dan jenis. Oleh itu anda perlu membuat senarai dan perbandingan tentang rumah mana yang hendak anda sewa. Bagi sesiapa yang ingin menyewa dan tinggal di Singapura pula saya cadangkan batalkan sahajalah niat anda itu. Ini kerana kadar sewa di Singapura adalah amat tinggi sekali. Kebanyak pendatang asing yang menyewa di singapura Cuma mampu menyewa sebuah katil dan bukan bilik. Kadar sewa katil yang paling murah di singapura adalah SGD180. Kadar sewa bilik yang paling murah pula adalah SGD550.
Tips 4 – Makan dan minum.
Harga makan dan minum di Johor Bahru adalah mahal sedikit daripada harga makan dan minum di daerah-daerah lain di Semenanjung Malaysia. Ini kerana kenaikan harga makan dan minum di sini adalah kerana tempias dari Singapura yang mahal harga makanannya. Di Singapura harga makanannya adalah lebih kurang sama dengan Malaysia. Tetapi disebabkan harga matawang yang tinggi, menjadikan harga makanan di Singapura adalah dua kali ganda lebih mahal dari makanan Malaysia. Sebagai contoh, harga Nasi Ayam di Singapura adalah SGD4.00, Pau adalah SGD1.30, Coke tin adalah SGD2.00 . Jadi kebanyakkan rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura akan membawa bekalan setiap kali ke Singapura. Untuk mendapatkan makanan yang halal juga sedikit susah dan sukar untuk membuat pilihan kerana majority rakyat dan peniaga di Singapura adalah cina.
Tips 5 – Pengangkutan.
Anda mempunyai 4 pilihan pengangkutan di sini. Iaitu Kereta, Motosikal, Bas dan MRT (keretapi elektrik seperti LRT & Komuter).
Bagi yang ingin menggunakan pengangkutan awam, pengangkutan yang popular adalah bas dan MRT. Ia adalah cara yang paling mudah untuk bergerak di Singapura kerana anda tidak perlu mengenal pasti jalan dan setiap MRT mempunyai peta masing dan rangkaian MRT di Singapura merangkumi hampir seluruh pulau tersebut. Anda Cuma perlu bertanya dengan petugas-petugas yang bertugas sekiranya anda tidak tahu. Tidak perlu bimbang untuk bertanya didalam bahasa melayu. Ini kerana kebanyakkan petugas-petugas tersebut boleh berbahasa melayu. Anda digalakkan untuk membeli sejenis kad bernama ‘easy link’ bagi memudahkan pembayaran anda dan penggunaannya akan memberikan anda diskaun bayaran berbanding dengan bayaran secara tunai. Kad ‘easy link’ tersebut boleh dibeli di kaunter-kaunter MRT atau 7-eleven. Kad tersebut juga boleh digunakan untuk membeli makanan ketika berada di Bandar Singapura dan perlu di top-up sekiranya telah habis. Kos untuk membeli sekeping kad ialah SGD10 dan mempunyai credit SGD4 untuk digunakan. Tetapi ianya Cuma boleh digunakan di restoran-restoran tertentu sahaja. Saya akan menerangkan bagaimana cara untuk menggunakan pengangkutan di Singapura selepas selesai saya menerangkan tips-tips saya.
Kereta merupakan pilihan yang paling tidak digalakkan kerana keadaan trafik di JB selalunya sesak dan kos untuk ke Singura pula adalah mahal. Bagi rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura, untuk membawa kereta anda perlu membayar autopass sebanyak SGD20 sehari. Bagi Motorsikal pula anda k perlu membayar autopass sebanyak SGD 4 sehari. Tetapi sekiranya anda masuk ke Singapura pada hari sabtu dan ahad, autopass anda adalah percuma jika anda slot kad Autopass anda pada hari tersebut. Apa itu autopass? Autopass adalah sejenis kad yang perlu dipunyai bagi setiap pekerja dari Malaysia yang ingin keluar masuk Singapura dengan menggunakan kenderaan sendiri. Anda perlu top-up kad auto pass tersebut sekiranya duit didalamnya telah habis. Untuk membeli autopass tersebut anda perlu membayar SGD25. Ia boleh dibeli sewaktu anda memasuki Singapura. Tetapi sekiranya anda masih belum bekerja di Singapura tidak perlulah membeli autopass tersebut. Selain itu anda perlu memasang mesin ERP di kenderaan anda sekiranya anda hendak bergerak ke kawasan Bandar. Mesin ERP ini adalah sejenis alat yang digunakan untuk membayar tol secara automatic kepada pengguna jalanraya. Tol kebanyakkannya adalah SGD1-SGD1.5. Kos bagi sebuah mesin ERP adalah SGD 150. Anda perlu memasukkan kad autopass ataupun easy link ke dalam mesin tersebut untuk pembayaran setiap kali melalui dibawah gerbang Gantry (Tol). Tol di singapura tidak mempunyai pondok-pondok tol untuk tujuan bayaran tetapi sebalikknya mempunyai pintu gerbang yang boleh mengesan pembayaran yang dibuat melalui mesin ERP. Di Malaysia kita mempunyai alat seumpamanya iaitu smart tag – touch n go. Tetapi tidak semestinya anda membeli mesin ini. Kerana masin ini hanya diperlukan bagi mereka yang bekerja dibandar atau mereka yang ingin pergi ke Bandar. Penggunaan mesin ini bukan hanya kepada kereta dan lori sahaja, motorsikal juga diwajibkan memakai mesin terebut sekiranya perlu ke Bandar. Sekiranya anda tidak mempunyai mesin tersebut, anda akan disaman sebanyak SGD5 kereta dan SG70 untuk motor setiap kali anda melalui gerbang ERP tersebut. Gerbang tersebut berupaya mengesan kenderaan yang tidak memasang mesin tersebut dan mengambil gambar bagi tujuan saman. Namun begitu tidak setiap masa anda perlu membayar tol tersebut. Ada waktu-waktu tertentu sahaja tol akan dikenakan. Satu jadual akan diberikan kepada anda sewaktu anda membeli autopass. Sekiranya mereka tidak memberi atau terlupa member jadual tersebut, mintalah kepada pegawai bertugas tersebut. Oleh itu bolehlah anda mengelak dari menggunakan mesin ERP atau membayar tol.
Jalan raya diSingapura mempunyai banyak kamera yang mengawasi pengguna jalan raya. Kamera ini sangat sensitive dan akan snap atau merakam pengguna jalan raya yang membuat kesalahan trafik secara automatik, sama ada melebihi had laju, melanggar lampu trafik dan sebagainya. Oleh itu dinasihatkan agar anda berhati-hati dari membuat kesalahan. Perhatikan tanda had laju ditepi jalan. Amaran bagi penunggang motorsikal. Kebiasaannnya penunggang di Malaysia digalakkan menggunakan bahu jalan ketika menggunakan lebuh raya. Tetapi sebaliknya di Singapura anda akan disaman sebanyak SGD120 sekiranya anda berada di bahu jalan. Oleh adalah dinasihatkan penunggang motorsikal agar tidak berada di bahu jalan atau diatas garisan putih bahu jalan bagi mengelakkan dari disaman. Perlu diingat bahawa kamera jalan di Singapura sangatlah sensitive kepada setiap kesalahan trafik yang anda lakukan. Pemandu kenderaan kereta juga hendaklah mengambil perhatian tentang kesalahan ini.
Bagi mengelakkan anda dari tersesat, anda bolehlah membeli peta singapura di kedai-kedai buku seperti Popular dan MPH yang Cuma berharga RM13.90 sahaja. Pastikan didalamnya terdapat semua nama-nama jalan dan kedudukan gerbang-gerbang ERP yang dinamakan Gantry. Di sini semua orang mengenal tempat melalui nama jalan. Dengan mengunakan peta tersebut, peratus anda untuk sesat adalah amat kurang sekali.
Untuk memulakan kerja adalah digalakkan anda menggunakan pengangkutan awam seperti bas dan MRT. Bagi memudahkan anda mengenalpasti jalan yang mana yang boleh anda lalui. Anda juga boleh belajar jalan daripada rakan-rakan anda.
Tips 6 – Pelajaran.
Sekiranya anda mempunyai SPM, maka peluang anda untuk mendapatkan pekerjaan semakin cerah. Ini kerana rata-rata syarikat mahukan pekerja Malaysia yang mempunyai SPM dan sijil SPM anda perlu kan sekurang-kurangnya 2 atau 3 matapelajaran yang kredit. Namun sekiranya anda hanya mempunyai PMR juga anda masih boleh bekerja di Singapura, bergantung kepada syarikat yang mahu mengambil anda. lebih mudah sekiranya anda meminta khidmat bantuan agen.
Anda juga perlu menguasai Bahasa Inggeris dengan baik. Bagi mereka yang tidak fasih berbahasa inggeris tidak perlu risau. Ini kerana banyak syarikat yang terdesak memerlukan pekerja walaupun pekerja tersebut tidak fasih berbahasa inggeris. Tetapi pekerja tersebut hendaklah fasih berbahasa melayu atau bahasa china. Perlu diingat bahawa singapura satu ketika dahulu adalah sebahagian daripada Malaysia. Jadi kebanyakkannya masih boleh berbahasa melayu. Bagi mereka yang boleh berbahasa china, ini merupakan bonus bagi anda. Ini kerana tidak susah bagi anda untuk meminta kerja. Walaupun bahasa perantaraan Singapura adalah bahasa inggeris, tetapi majority rakyat singapura adalah bahasa china. Jadi mereka lebih senang berbicara dalam bahasa china sekiranya anda tidak faham atau fasih berbahasa inggeris.
Selain itu anda juga boleh belajar bahasa inggeris dengan cara memasuki kelas-kelas tuisyen bahasa inggeris yang banyak boleh didapat di pusat-pusat tuisyen sekarang ini. Kos untuk belajar bahasa inggeris tidaklah mahal iaitu sekurang-kurangnya RM70 sebulan. Anda tidak akan rugi apa-apa. Paling tidak pun anda akan mempunyai kemahiran berbahasa inggeris dan boleh juga digunakan di Malaysia. Pada pandangan orang-orang di Malaysia, mereka yang mahir menggunakan bahasa inggeris adalah merupakan orang yang mempunyai kelas status yang tinggi dan wajar dihormati.
Tips 7 – Mencari pekerjaan
Sekiranya anda membaca ruangan saya tentang cara untuk memasuki singapura menggunakan pengangkutan awam, pasti anda akan tahu bagaimana untuk mencari pekerjaan. Ruangan tesebut ditulis selepas semua tips-tips diterangkan.
Setelah anda memasuki singapura anda boleh mencari pekerjaan dengan cara membeli akhbar di Singapura. Antara akhbar yang boleh dibeli ialah berita harian, The New Straits Time, The Sun dan sebagainya. Harganya Cuma satu dollar setiap satu. Dari situ anda akan dapat melihat banyak pekerjaan yang boleh anda mohon sama ada temuduga secara terbuka atau menghantar surat. Tetapi kebanyakkannya adalah secara temuduga terbuka. Bagi mereka yang ingin bekerja dikilang-kilang, kebanyakkan no yang ada di akhbar adalah no agen. Tetapi anda tidak perlu risau. Ini kerana agen-agen yang diiklankan di akhbar Singapura adalah boleh dipercayai dan tidak mengenakan apa-apa bayaran kepada anda. Berbeza dengan agen-agen di Malaysia yang memerlukan anda membayar sejumlah wang tertentu dan tidak boleh dipercayai kesahihannya.
Anda juga boleh mencuba dengan cara terus pergi ke mana-mana syarikat tanpa perlu merujuk kepada akhbar. Ada juga kedai-kedai atau restoran-restoran yang mengenakan iklan jawatan kosong yang memerlukan pekerja dipremis masing-masing. Oleh it anda Cuma memerlukan sedikit keberanian untuk bertanya.
Selain dari itu anda boleh mencari pekerjaan melalui Internet di www.jobstreet.com . Ini juga adalah salah satu daripadanya untuk mencari pekerjaan di singapura.
Pastikan pekerjaan yang dimohon tersebut adalah selaras dengan minat dan gaji yang berpatutan atau gaji yang paling tinggi yang boleh anda dapati. Ini kerana dikhuatiri akan menjadi masalah kepada anda untuk memohon pekerjaan yang lain sekiranya anda tidak berminat atau tiba-tiba berhenti dari pekerjaan yang sedia ada seperti yang telah terjadi kepada saya. Pastikan kerja tersebut adalah kerja yang paling anda rasa berbaloi dari awal anda meminta pekerjaan. Di Singapura mempunyai banyak pekerjaan yang mennarik dan menawarkan gaji yang tinggi. Jadi anda perlu berhati-hati memilih pekerjaan agar tidak memilih pekerjaan yang bergaji rendah atau yang tidak anda minati. Bekerjalah sehingga sekurang-kurangnya anda boleh mendapat peluang membuat pilihan sama ada mahu menjadi permenant resident (PR) atau tidak. Sekiranya anda mendapat status PR adalah mudah untuk anda mendapat atau mencari pekerjaan yang lain. Ini kerana majikan tidak perlu membayar work permit lagi sekiranya anda adalah PR.
Sekiranya anda tidak mahir bercakap bahasa Inggeris atau hanya mempunyai PMR. Saya nasihatkan anda supaya memohon pekerjaan sebagai cleaner sahaja. Kerana ia adalah kerja yang paling mudah untuk didapati. Tidak perlu risau tentang gaji. Walau pun tidak sebanyak gaji seperti pekerjaan-pekerjaan yang lain, tetapi setelah ditukar kepada Ringgit Malaysia jumlah wang yang sepatutnya anda terima adalah paling kurang RM1700. Sekiranya ada overtime. Anda boleh mendapat RM2000 lebih.
Sekiranya anda terbaca iklan jawatan kosong seperti Auxiliry Police ataupun apa-apa Security, tidak perlulah menyusahkan diri anda memohon pekerjaan tersebut. Memang tawarannya menarik, gaji besar dan bermacam-macam kemudahan. Tetapi hakikatnya mereka tidak mengambil orang melayu dan sekiranya orang china dan india pula amat susah untuk melepas temuduga yang dibuat.


Cara untuk memasuki singapura
- Pastikan anda menukar duit RM kepada Dollar Singapura di pengurup wang (Money Changger) yang berdekatan. Anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya SGD15. Tetapi saya nasihatkan anda membawa sekurang-kurangnya SGD50 sebagai persediaan sekiranya berlaku apa-apa.
- Pasti kan anda pergi ke balai berlepas kastam johor. Anda juga boleh pergi ke kastam johor melalui shoping kompleks yang bernama City Square(CS).
- Setelah anda scan passport di kastam johor bahru,terus ke bahagian ruangan me menunggu bas. Biasanya semua yang scan passport di kaunter kastam Johor Bahru akan terus ke ruangan menunggu bas. Jadi tidak susah untuk anda mencari ruangan tesebut. Anda Cuma perlu menaiki bas SBS yang bernombor 170 atau bas berwarna kuning causeway CW1 untuk ke MRT keranji. Sekiranya tidak jumpa. Bertanyalah kepada pegawai bertugas atau sesiapa sahaja yang boleh dirujuk. Jangan takut kerana di situ ramai orang yang boleh anda tanya.
- Tambang yang perlu anda bayar ialah RM1 untuk SBS 170 dan RM0.90 untuk bas kuning causeway CW1. Bas ini akan membawa anda ke MRT keranji. Tetapi sebelum itu anda perlu cop passport anda di kastam Singapura. Jangka masa yang diambil dari Kastam johor ke Kastam singapura iala dalam 10 minit dengan bas. Sekiranya anda menggunakan motorsikal anda hanya memerlukan masa tak sampai 5 minit untuk sampai ke kastam Singapura.
- Simpan tiket yang diberi dan jangan dibuang.
- Apabila sampai di kastam singapura semua penumpang akan turun untuk cop passport dikaunter kastam singapura. Jangan takut sekiranya anda Nampak semua orang berlari-lari ke kaunter kerana kebanyakkannya terkejar-kejar hendak bekerja ataupun tak mahu beratur panjang. Anda juga tidak perlu takut akan terlepas bas kerana ada banyak bas untuk ke singapura iaitu bas yang anda naiki sebelum ini.
- Setelah cop passport anda, terus ke bahagian ruangan menunggu bas. Sila ikut orang sekeliling yang pergi ke ruangan mennunggu bas atau bertanya kepada pegawai bertugas sekiranya anda masih tidak berjumpa dan hendaklah berhati-hati kerana ada juga yang terus ke woodland iaitu salah satu tempat di Singapura yang berdekatan dengan Kastam dan hanya perlu jalan kaki dari kastam singapura untuk sampai. Oleh itu pastikan anda terus ke bawah ke bahagian ruangan menunggu bas.
- Setelah itu anda perlu naiki bas yang anda naiki sebelum ini iaitu sama ada SBS 170 atau bas kuning causeway CW1. Tunjukkan tiket yang anda simpan tadi supaya anda tidak perlu membayar dua kali. Jangka masa untuk tiba ke MRT keranji ialah dalam 10 minit. Sekiranya anda menggunakan motosikal adalah dalam masa 5 minit.
- Bas tersebut akan membawa anda ke Station MRT di Keranji. Apa bila Sampai di situ semua penumpang akan turun.
- Apabila anda berada di MRT keranji, disitu terdapat kedai yang boleh anda beli akhbar yang mempunyai iklan-iklan jawatan kosong.
- Dari situ anda mempunyai pilihan sama ada mahu mencari pekerjaan melalui akhbar atau terus ke premis yang menjadi pilihan anda.
- Kebanyakkan agen kilang akan meminta anda menunggu di stesyen MRT yang tertentu. Jadi tidak susah untuk anda pergi dari MRT keranji. Setelah itu agen tersebut akan membawa anda menaiki van ke kilang-kilang yang memerlukan pekerjaan. Anda tidak perlu risau untuk membayar kerana agen tersebut tidak akan meminta bayaran.
- Untuk pergi ke Stesyen MRT yang lain anda Cuma perlu membeli tiket di mesin tiket MRT. Sekiranya anda tidak tahu boleh lah bertanya kepada petugas yang ada disitu tentang cara membeli tiket dan cara untuk sampai ke destinasi yang ditujui. Tiket yang dibeli adalah dalam bentuk kad. Pastikan anda kembalikan kad tersebut ke mesin tersebut untuk mendapat pulangan wang 1 dollar.
- Sekiranya anda tidak fasih berbahasa inggeris, boleh la menggunakan bahasa melayu apabila hendak bertanya kepada petugas-petugas MRT tersebut.
- Ada sesetegah agen yang tidak akan menghantar anda kembali ke MRT tersebut. Oleh itu anda harus bertanya tentang cara untuk anda kembali ke MRT tersebut untuk anda pulang ke MRT Keranji.
- Untuk ke Bandar anda memerlukan sekurang-kurangnya SGD3 iaitu ke MRT Orchard. Di situ anda boleh pergi ke restoran-restoran atau ke kedai-kedai dan bertanya sendiri sama ada mereka mempunyai jawatan kosong (Job vacancy). Mart yang perlu anda ambil ialah MRT yang menuju ke Marina Bay. Jangka masa untuk tiba ke MRT Orchard ialah dalam 45 minit. Tetapi sekiranya anda menaiki motorsikal, jangka masa yang diperlukan ialah dalam 20 ke 30 minit. Sekiranya anda menggikut had kelajuan maksimum yang di benarkan di Lebuh Raya, anda hanya memerlukan masa sebanyak 15 minit sahaja untuk tiba ke kastam. Kos minyak motorsikal adalah dalam RM3.
- Untuk kembali semula ke MRT Keranji, anda perlu pergi semula ke stesyen MRT yang anda naiki dan memilih MRT yang menuju ke Jurong/woodland. Anda perlu membeli tiket semula untuk menaiki MRT tersebut. Wang yang diperlukan ialah SGD3 dollar untuk tiket dari MRT Orchard ke MRT Keranji.
- Dari MRT Keranji anda perlu menaiki bas SBS 170 atau bas kuning causeway CW1 untuk kembali ke Johor Bahru. Tambang yang perlu anda bayar ialah SGD1 untuk bas SBS 170 dan SGD0.80 untuk bas kuning causeway CW1.
- Seperti mula-mula tadi anda akan ke kastam Singapura dulu untuk cop passport. Pastikan anda turun tangga setelah anda cop passport dan menuju ke ruangan menunggu bas.
- Setelah itu, barulah anda akan ke kastam johor bahru untuk tujuan scan passport dan kembali ke Malaysia. Sekiranya anda menggunakan motorsikal, adalah amat melegakan sekiranya anda mengelak waktu-waktu puncak dimana kastam Singapura akan sesak dengan penunggang-penunggang motorsikal yang hendak kembali ke Malaysia. Anda mungkin akan terperangkap didalam kesesakan dan anda terpaksa berada di dalam kesesakan tersebut selama 1 jam lebih. Waktu-waktu puncak tersebut ialah pada pukul 5.10 minit petang hingga ke 9 malam.
Mudah bukan? Sekiranya anda telah mahir keluar masuk Singapura, anda akan mendapati bahawa bekerja di Singapura bukanlah merupakan sesuatu yang susah.
Kos yang perlu disediakan untuk bekerja di Singapura

Bagi mereka yang menggunakan pengangkutan awam
Bagi mereka yang menaiki motorsikal yang mempunyai cc100.
1) Passport = RM100
2) Tambang ke Orchard dari kastam Malaysia untuk sebulan bagi tujuan kerja = SGD5.5 (RM13.75)sehari X 26 hari = SGD143(RM357.50)
3) Jumlah wang yang diperlukan bagi bulan pertama = RM457.50
4) Jumlah wang yang diperlukan bagi bulan yang seterusnya =
RM357.50

1) Passport = RM100
2) Bayaran Autopass bulan pertama – SGD25+(SGD4 X 22 hari) = SGD113
3) Bayaran Autopass bulan seterusnya – SGD4 X 22 = SGD88 (RM220)


Kesimpulannya bekerja di Singapura adalah sangat menguntungkan bagi sesiapa yang pandai mengambil peluang ini. Bukan sahaja di singapura, malahan sekiranya anda lebih berani, anda akan mendapati bekerja di Negara-negara yang mempunyai matawang yang lebih besar adalah amat mengujakan. Jadi fikir-fikirlah untuk masa depan anda. Bagaimana untuk anda mencari rezeki adalah terpulang kepada diri anda sendiri. Oleh itu buatlah satu keputusan yang boleh memberikan keselesaan kepada masa depan anda dan keluarga anda. Jangan biarkan diri anda berada di takuk yang sama. Pastikan anda sentiasa majukan diri anda dalam mencari rezeki baik dunia ataupun akhirat.

119 comments:

  1. tahniah....byk infonya yg sangat2 berguna

    ReplyDelete
  2. Terima kasih utk info yg sgt berguna ni. Malam ni sy akan ke SG menaiki train dari Seremban. Ade interview di SG esok pagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana dapat nak dapat kerja sana? Melalui jobstreet ke ?

      Delete
    2. @helmi kamu asal mana??ada motor?

      Delete
    3. Saya berminat nak kerja di singapura...saya seorang interior design di sebuah firm ID di KL.... anggaran berapa jumlah gaji ID di Singapore?

      Delete
  3. Tme ksh ye.sy sdg mcri pkrjaan d spore tp masih blum ada.:-(

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, maklumat yang sgt berguna. Mohon kebenaran untuk tulis balik dan mengemaskinikan format. Macam karangan dah. huhu

    ReplyDelete
  5. Sy ade diploma n ijazah so apa peluang sy bekerja di singapura?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada diploma atau ijazah, bayaran untuk work permit adalah lebih murah. ikut kerja juga. Tapi pilih la kerja yang bersesuaian. banyak juga kerja yang memerlukan siswazah. cuba la buat betul2.

      Delete
    2. Saya apply melalui jobstreet dah lama dan bnyak tapi tak ada respon. Kenapa ya ?

      Delete
  6. peluangnya ada, cuma kene rajin dan disiplin... usually patern kerja di spore dan msia berbeza. maklum jea la kita semua siswazah yg expect yg everything goes smoothly sbb dh graduated kan.
    most likely keje kt spore nie MOM (Ministry of Manpower) akn gunakan SPM/SPMV utk warga msia dlm apply workpermit. Walaubagaimana pun keadaan agak competetive skrg due to kemasukan PRC yg massive giler (PRC = Province of Republic China) sbb diaorg nie workoholic.

    ReplyDelete
  7. tapi kebanyakannya yg bekerja kat SG adalah lelaki. Saya dengar kalau perempuan keje kat SG agak susah menyesuaikn diri dan keselamatan diri tidak terjamin. betul ke?

    ReplyDelete
  8. salah la... orang perempuan pun banyak keje kat singapore. keselamatan diri tu sangat sangat terjamin sebab kawalan keselamatan kat singapore sangat ketat. kamera sana sini, tak macam Msia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh. saya teringin sgt keje kat SG tapi ragu2. takut tak dpt balik2. biasanya keje kat SG kontrak tahunan ke? maksud sy, kta mesti keje hingga tamat tempoh yg telah ditetapkan

      Delete
  9. masya Allah trimakasih..atras infonya..kalau boleh beritahu kita harga bahan pokok disingapure

    ReplyDelete
  10. maaflah saya tak faham apa dia maksud harga bahan pokok?

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam en.muhaimin saya pun nk keje gak boleh umur maximum berapa?

      Delete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam best giler ofer ni.... sapa nak cuba call la cepat. tak de caj agent beb..

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. I PUN NAK KERJA DI SINGAPORE

    ReplyDelete
  15. saya nak tanya yer ttg nak p singapura ni kan...ape syarat2 nak bawak motor ke sane selain dari kne beli autopass uh yup????
    geran motor kene ada jgak kew sbb nak bawak motor sndri ke luar negara?? amcam pulak kalau motor ni xhabis bayar ag, n boleh tunjukkan geran salinan j ke yup????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji roadtax moto hidup...kalau mati dorang xbole nk buat autopass..kalu x hidup alamatnye kena blik malaysia la

      Delete
    2. Janji roadtax moto hidup...kalau mati dorang xbole nk buat autopass..kalu x hidup alamatnye kena blik malaysia la

      Delete
  16. Terima kasih...info yang sangat berguna...teringin nak kerja di singapore...tapi rasa macam takut dengan suasana pekerjaan kerana mesti berbeza keadaan nya...tapi kalau tak cuba tak tau kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cm cuak lak...tp nk sgt g kje spore...ade x gurl yg nk saing2 g sna..kite cri kje sme2... Kje biase2 je...

      Delete
  17. Saya dah try apply kat jobstreet tp x ada pun pangilan. Ada cara lain ke yg patut saya apply?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba la call pulak.. bukan mahal pun. 20 sen je seminit.

      Delete
  18. sape kerja singapore?? tanpa modal

    ReplyDelete
  19. tq entri ni.. nk tanya.. kalau nak buat part time kat singapore, kena working permit jugak ke? Ingat nk buat part time sementara mid sem break ni.. n minta kerja tu better walk in ke canne? tq

    ReplyDelete
  20. thanks info nya sangat bermanfaat & lengkap ,,...

    ReplyDelete
  21. Saya nak bekerja disingapo tapi saya xde spm..bole bantu x

    ReplyDelete
  22. Saya nak bekerja disingapo tapi saya xde spm..bole bantu x

    ReplyDelete
  23. Hi,

    Kami pasangan Malaysian yang tinggal di Singapura mencari orang gaji (preferably Malay lady with experience) yang menetap di Johor dan sanggup berulang alik 5 days a week ke rumah kami di Singapura utk menjaga 6 months old baby and membuat kerja rumah dan memasak. Start dari 1/7/2014. Gaji singapore dollar 1-1.5K/month.

    Berinat sila contant saya ayuhasida@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Saye Sham, umur 25, islam . Saye betul2 nk cari keje yg bole bagi saye duit makan minum ,untuk ibu dan ayah saye dan untuk simpanan saye.. Ade sape2 nk ambik saye bekerja di Singapore sile lah call 0173906074 .Saye betul2 serius nak bekerja dan bkn untuk main2 . Saye ade pngalaman bekerja di Malaysia seperti technition air cond di Hospital Besar Kuala Lumpur,handyman di Prince Court Medical Center KL,banquet Hotel Concorde KL,,catering ,water club,berniage,pion lowyer n bank,mekanik. Harap2 ade lah yg sudi call . Saye betul2 serius nk bekerja .

    ReplyDelete
  25. TERIMA KASIH ATAS PENGKONGSIAN ILMU INI....

    ReplyDelete
  26. Salam tuan blog..agak2 banyak tak beza situasinya sekarang dgn waktu artikel ni ditulis..? lagi satu..company2 consultan di singapore yg sediakan khidmat cari kerja di sana..berbaloi tak kalau melalui diorang?
    terima kasih ya jika sudi respon~

    ReplyDelete
  27. Salam, sy rasa entry ni sungguh bagus Sekali. Sy ingin menambah beberapa point, Jika admin tidak keberatan :-).Sila pastikan sebelum sign appointment letter, pastikan ada kemudahan untuk bersolat. Sebab scara purata majikan bukannya beragama islam dan mereka tidak akan memahaminya. Waktu yg terjejas ialah zohor dan asarlah dan solat jumaat. Sy pernah ada diapproach oleh satu majikan di singapore dan saya laid out sy punya reservation bekerja dsana dlm email terutamanya bab solat. Selepas beberapa hari mereka still proceeded mengadakan fon interview dgn saya dan tnya if boleh tinggalkan ke tidak etc. Dsitu of course ada catch dia, jadi jawablah dgn hikmah. Sy Cuma kata dgn diorang, kita Sbg Muslims kena execute our obligatory prayers. if diorang rasa it is a loss of time, anda boleh beri mereka perbandingan dengan orang yg spend 5-10 min untik merokok dan seseoang yg spend 5-10 min untuk menenangkan jiwa spiritually melalui solat. And guess what, diorang terima logik saya bila sy terangkan sebegitu. Lagi satu ttg solat jumaat, sebab mengambiil masa yg agak lama disebabkan khutbah, diorang tny if sy boleh skip ataw solat dimana2 near office. Sy bertegas untuk diberi ruang untuk solat jumaat if I got shortlisted. Hujjah saya, sy dibesarkan disingapura and even when I was in school, college, classes, lectures were dismissed early on Friday untuk diberi kemudahan muslimin ke masjid. So, I do not see employers cannot inculcate this freedom in working environment. Moral is, jgn menggadaikan agama semata2 hendak mencari rezki dua kali ganda :-). Lagi satu bab gaji, sekiranya di malaysia anda boleh dpt rm1.5k, dgn profession yg sama, anda boleh mintak sgd 1.5k. Semasa fon interview, sy mintak sgd 4.5k as I got this figure but in rm in mesia, tapi diorang blh beri sgd 3.5k, diorang ckp saya boleh dpt 2 folds bila sy convert ke rm. Hujjah saya of course boleh dpt 2 folds kat mesia, tapi the cost of living in singapore is double than msia though. Ratio dia, I wud say is 1:1. Contoh kalau Nasi ayam di mesia boleh dpt rm5, kat sg, you can get sgd5. So, always be smart when you negotiate your pay. Last skali nasihat sy, if beza selepas convert ke mesia, gaji difference Cuma a few hundreds dgn gaji you dpt d mesia, you may want to reconsider working in msia instead, sebab as for me, why go far when you are not earning more to save. Apa2 pun selamat mencari rezki, sekiranya sudah ditakdirkan kerja d sana, Insya Allah, allah permudahkan semua urusan termasuk bab solat etc. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum saudara

      Maaf bertanya. Susah tak nak apply part time job kt sana? Sy plan nk try apply krja utk cuti sem sbulan ni

      Harap saudara prasan & dpt jwb soalan sy ni. Terima kasih

      Delete
  28. Macam manae nak dpatkan permit singapore

    ReplyDelete
  29. tempat aku nak pakai ramai pekerja.. gaji bersih sgd 2550.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih ada kekosongan. Kerja apa???

      Delete
    2. boleh bagi no tel? saya perlu kan kerja

      Delete
    3. ada kemudahan untuk solat?

      Delete
    4. Ada kerja wassap saya . 0174294234

      Delete
    5. Assalamualaikum..ada lg ke..kje kosong tu..

      Delete
  30. Mohd hazrien ,,,,keja apa kat sana

    ReplyDelete
  31. Mohd hazrien ,,,,keja apa kat sana

    ReplyDelete
  32. saya nak bekerja kilang dekat singapore ada link atau no tak yang boleh saya hubungi utk dapat pekerjaan tu

    ReplyDelete
  33. sy nk dptkan pekerjaan utk adik sy...xkira kerja ape pown...xde kelulusan ape2...umur 21

    ReplyDelete
  34. Saya dah dapat tawaran kerje oleh syarikat EPS, saya sekarang ada masalah tempat tinggal. ada x orang melayu yg bekerja dkat singapore? sy perlukan tmpat tinggal, mana tau ada bilik kosong. contact number : 0173164746 (NAJMI)

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum... Nama saya kamal saya berumur 23 tahun ingin mencari kerja di singapura yang ada hostel.. kalau boleh berkerja di restorans... 011 17902091

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerja di changi airport ada tmpat tingal di sedia kan kalau lelaki.

      Delete
  36. Nama saya norsaima saya brumur 26 tahun...saya tinggal di malaysia tp saya pasport filipina di bwa jaminan adik saya..saya ingin kerja di singapura ble ka???

    ReplyDelete
  37. Saya ingin krja housekeeping...sy ble ckp english dan melayu..0135448165..

    ReplyDelete
  38. Saya ingin krja housekeeping...sy ble ckp english dan melayu..0135448165..

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada lagi x kerja kosong kat hotel restaurant?
      no tel 01114627727

      Delete
    2. ada lagi x kerja kosong kat hotel restaurant?
      no tel 01114627727

      Delete
  41. tq bro...info yg berguna utk sy simpan nk pergi nanti...

    ReplyDelete
  42. saya akan interview di changi air port..bahagian maintenace aircraft..agak2 mudah tak untuk minta ruang untuk solat jumaat?

    ReplyDelete
  43. Hi dan asslamualaikum.. sy mau tanya tuan dan rakan2 yang lain disini, bagaimana cara masuk bekerja di singapore sebagai rakyat indonesia? Ada sesiapa yang boleh tolong jawab?

    ReplyDelete
  44. Saya ingin sgt kje spore..tp saya x ada SPM..klu ada abg2 kakak2 yg tpt kje ada kekosongan..bolehlah reply kat saya ye..

    ReplyDelete
  45. Info yang sgt berguna. Thank you.

    Saya first time nak be kerja disana. Tapi dh tanyakan soal semuanyaaa. Cuma passport company nak pegang atas urusan permit. Selamat dua minggu katanya. Jadi bolehkah saya bagi, selamat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tumpang tanya. Skrg ni dh bkerja kt sana ke? Klau dh, blh tlg share x cara2 anda dptkan kerja tuu. Tq

      Delete
  46. Info yang sgt berguna. Thank you.

    Saya first time nak be kerja disana. Tapi dh tanyakan soal semuanyaaa. Cuma passport company nak pegang atas urusan permit. Selamat dua minggu katanya. Jadi bolehkah saya bagi, selamat ke?

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Good sharing bos. Tumpang tanya. Agak2 susah x nk dptkan kerja part time kat sana. Sy cuti sem sbulan lbih

    Terima kasih

    ReplyDelete
  49. Thanks info ni sgt berguna really appreciate you

    ReplyDelete
  50. assalamualaikum wr,wb AKI… saya Siti Di Arab Saudi
    mengucapkan banyak2 terima kasih kepada AKI
    JEYAPATI
    atas nomor togelnya yang kemarin AKI berikan yaitu
    "3137" alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI
    dan berkat bantuan AKI AKI
    JEYAPATI saya bisa melunasi
    semua hutan2 orang tua saya yang ada di BANK BRI
    dan bukan hanya itu AKI alhamdulillah sekarang saya
    sudah bisa bermodal sedikit untuk mencukupi kebutuhan
    keluarga saya sehari2.itu semua berkat bantuan AKI
    AKI
    JEYAPATI sekali lagi makasih banyak yah AKI…
    yang ingin merubah nasib seperti saya hubungi AKI
    JEYAPATI di nomor 0852-4228-0055 dijamin
    100% tembus atau silahkan buktikan sendiri KLIK TOGEL 2D 3D 4D 6D DISINI

    ReplyDelete
  51. Tq for info... Hanya tuhan yg dpt membalas jasa admin.. Tq

    ReplyDelete
  52. awal ramadhan 2016 saya sengaja main ke singapore 1 minggu,kotnya sangat bagus,saya ingin sekali kembali ke singapore,tapi untuk bekerja,saya punya keahlian Fotografi punya dslr dan laptop sendiri,pandai membuat lukisan untuk di t-shirt menggunakat cat akrilik,saya ingin mencari kerja sebagai fotografi ataupun di kedai atau cafe,atau market,sebagaai pencuci piring di kedai juga tidak mengapa..jika ada infokan ya ke saya cellphone : +628883182328 atau watssapp juga bisa juga email saya : transmedia2828@gmail.com kerja hanya 1 tahun juga mau tidak mengapa,atau 1 bulan juga tidak apa2,terimakasih salam dari Indonesia by Heri kristanto.

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum,ada tak kerja clener ke shop assist ke..apa2 la yg penting kerja baik dan halal..sya memerlukan kerja kat sg

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum,ada tak kerja clener ke shop assist ke..apa2 la yg penting kerja baik dan halal..sya memerlukan kerja kat sg

    ReplyDelete
  55. Saya suke tengok POST & komen-komen di sini. Semuanya betul-betul semangat nak kerja di Singapura nihh !

    Post ini sangat panjang betul-betul cam karangan :) Tapi ramai minat membacanya. TAHNIAH kepada penulis, good job..

    Saya pun nak kerja di SINGAPURA juga lahhh !

    TIPS: Cuba hubung call AGENSI PEKERJAAN di Singapura contohnya Kelly Services / Adecco / Manpower --> biar mereka tolong anda cari kerja yang sesuai dengan anda pun boleh, tak kira lah part-time ke atau full-time. UPDATE RESUME siap-siap, pastu CALL office dia dulu & kalau dia suruh emel kan resume, barulah anda hantar copy resume anda melalui emel pada dia.

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum, saya mcari kerja di singapura, nk kje thun dpn,,nk kje yg halal,,gaji 2000 kt sne dan klau bleh ad sediakn tmpt tinggal untk mjimatkn masa,,bleh hubungi 01117563667 email zackzubir95@gmail

    ReplyDelete
  57. Berminat bekerja di singapura? Mahu Kerja Di Singapura, TAPI Tak Tahu Bagaimana Caranya? Nak Pakai Agen, Tapi Takut Kena Tipu?

    Tahu tak kalau anda bekerja kilang sahaja pun dan mempunyai sijil SPM, kadar gaji yang boleh anda perolehi ialah sekitar SGD2,000 = RM6,000.

    Baca panduan kerja singapore : Panduan Kerja Singapura

    ReplyDelete
  58. assalamualaikum....bgi yg tiada apa2 sijil bole ke masuk keja singapore....

    ReplyDelete
  59. Info yg sgt2 berguna. Ada sesapa bole share info x, jika gaji cuma SGD1000 sebulan manakala tmpt tinggal dan pengangkutan telah disediakan syarikat agak2 berapakah bajet utk mkn sbln kat sana ye dan adakah dibenarkan kita membawa beras, gula, minyak masak dan lain2 mknan mentah drpd Malaysia masuk ke SG?

    ReplyDelete
  60. Info yg sgt2 berguna. Ada sesapa bole share info x, jika gaji cuma SGD1000 sebulan manakala tmpt tinggal dan pengangkutan telah disediakan syarikat agak2 berapakah bajet utk mkn sbln kat sana ye dan adakah dibenarkan kita membawa beras, gula, minyak masak dan lain2 mknan mentah drpd Malaysia masuk ke SG?

    ReplyDelete
  61. Adakah anda dalam hutang? Adakah anda perlu mengumpul wang untuk kos penjagaan kesihatan atau membayar
    Hutang atau dalam keadaan pecahan kewangan?
    ERIC HOFFMANN LOAN FIRM
    Adalah di sini untuk membantu anda
    1: Pinjaman perniagaan
    2: Pinjaman sekolah
    3: Penyatuan Hutang
    4: bayaran sewa rumah
    5: konsilasi kematian
    ETC,
    Hubungi Kami Hari Ini:




    ErickhoffmannloanAdakah anda dalam hutang? Adakah anda perlu mengumpul wang untuk kos penjagaan kesihatan atau membayar
    Hutang atau dalam keadaan pecahan kewangan?
    ERIC HOFFMANN LOAN FIRM
    Adalah di sini untuk membantu anda
    1: Pinjaman perniagaan
    2: Pinjaman sekolah
    3: Penyatuan Hutang
    4: bayaran sewa rumah
    5: konsilasi kematian
    ETC,
    Hubungi Kami Hari Ini:




    Erickhoffmannloan@outlook.com.

    THANKS@outlook.com.

    THANKS

    ReplyDelete
  62. Terbaiklah penulis, boleh mintak no phone tak? saya ade sedikit soalan nak Tanya penulis

    ReplyDelete
  63. As..kum.ade sesiape yg blh bantu sy.teringin sangat kerje kat singapore nk cari rezeki lebih.sy stay di batam.mcm ne nak app kerje di singapore

    ReplyDelete
  64. Sy ingat nk pergi sg . Nk cari kerja kat sana ? Ada girls yg nak join tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom Cari kerja d SG sy girl gak Anis Dr KL +60106658077

      Delete
  65. Halo,
    Nama saya adalah Puan Regina Gomez, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman kepada 100% peluang kewangan masa hidup dan dipercayai.

    * Adakah anda mempunyai kewangan yang tidak baik?
    * Adakah mencari pelaburan atau pinjaman peribadi?
    * Adakah anda memerlukan wang untuk membayar bil & hutang?
    * Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?

    Cari tiada lagi. REGINA FINANCE di sini untuk diletakkan
    senyum kewangan di wajah anda, Hubungi kami
    melalui e-mel di: (reginafinance90@gmail.com).
    Kami menawarkan semua jenis pinjaman termasuk

    - Pinjaman Perniagaan
    -Minjaman Gadai Janji
    -Pinjaman Peribadi
    -Pinjaman pelajar
    pada kadar faedah yang tinggi. Modal kami dijamin dan selamat, kebahagiaan pelanggan kami adalah kekuatan kami, kami adalah syarikat pinjaman yang bereputasi, sah dan terakreditasi. Kami memberi pinjaman kepada individu dan syarikat yang memerlukan bantuan wang tunai.
    Hubungi kami melalui e-mel di: (reginafinance90@gmail.com).

    ReplyDelete
  66. Halo,
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perumahan / Harta, Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebab atau yang lain? Kemudian anda berada di tempat yang betul, untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Di Firma Pinjaman Adriana Malkova kami terhad untuk memberi pinjaman kepada syarikat dan individu untuk kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini di adrianamalkovaloan@gmail.com

    ReplyDelete
  67. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  68. saya mencari kerja kosong disingaporr klau ada...saya ad dgree tp bi sy slow sikit..blh ke apply

    ReplyDelete
  69. Halo semua, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warganegara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat konkrit kepada semua warganegara Indonesia yang mencari pinjaman dalam talian untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya sangat memerlukan pinjaman , kerana kewangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberitahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai bernama Puan ESTHER PATRICK Cawangan Pengurus Pinjaman Akses, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp600,000,000 dalam masa kurang dari 12 jam pada kadar faedah 2% dan yang mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas Madam. LADY ESTHER telah meminjamkan pinjaman kepada saya, apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya terima itu telah dikreditkan ke akaun bank saya. dan saya mempunyai bukti dengan saya, kerana saya masih terkejut, e-melnya (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk kerja yang baik LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberitahu dan berkongsi kesaksian saya tentang LADY ESTHER, jadi orang dari negara saya dan bandar saya boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) sila hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya membuat keputusan untuk memberitahu orang ramai tentangnya, Dia menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan juga saya mahu Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya seorang pemilik perniagaan wanita yang baik dan hebat di kota saya, Semoga Tuhan Yang Maha Esa terus memberkati LADY ESTHER untuk kerja yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong beritahu saya untuk maklumat lanjut tentang Ibu dan saya akan memberi arahan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  70. Sesiapa yang berminat bekerja di Singapura, sila baca panduan dalam ebook ini..

    http://bit.ly/RujukanKerjaSingapura
    http://bit.ly/RujukanKerjaSingapura
    http://bit.ly/RujukanKerjaSingapura

    Semoga membantu!

    ReplyDelete
  71. Sesiapa yang berminat bekerja di Singapura, sila baca panduan dalam ebook ini..

    http://bit.ly/RujukanKerjaSingapura
    http://bit.ly/RujukanKerjaSingapura
    http://bit.ly/RujukanKerjaSingapura

    Semoga membantu!

    ReplyDelete
  72. MENDAPAT PINJAMAN ONLINE Anda PERCUMA LAYANAN CEPAT DAN MUDAH MENDAPATKAN SEKARANG

    Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
    neadneadloan@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
      ******************************
    1) Nama Penuh:
      2) Jantina:
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
      4) Tempoh Pinjaman:
      5) Negara:
      6) Alamat Rumah:
      7) Nombor Mudah Alih:
      8) Nombor Faks:
      9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
      11) Tarikh Gaji:
      12) Tujuan pinjaman:
      13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
    neadneadloan@gmail.com

    ReplyDelete

  73. GET YOUR ONLINE LOAN FAST AND EASY LOANS APPLY NOW

    Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
    in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
    categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
    loan at 3% interest rate, Contact us via Whats app +919205646839
    neadneadloan@gmail.com

    LOAN SEEKERS APPLICATION FORM
    ******************************
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8) Fax Number:
    9) Occupation:
    10) Monthly Income:
    11) Salary Date:
    12) Purpose of loan:
    13) Where did you get our loan advertisement:
    neadneadloan@gmail.com

    ReplyDelete
  74. ANDA MEMILIKI PINJAMAN PERNIAGAAN PINJAMAN URGENT UNTUK MENGELOLA MASALAH MASALAH ANDA


    Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
    homesloanss@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
      ******************************
    1) Nama Penuh:
      2) Jantina:
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
      4) Tempoh Pinjaman:
      5) Negara:
      6) Alamat Rumah:
      7) Nombor Mudah Alih:
      8) Nombor Faks:
      9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
      11) Tarikh Gaji:
      12) Tujuan pinjaman:
      13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
    homesloanss@gmail.com

    ReplyDelete
  75. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  76. assalam tuan2 dan puan2..maaf lari tajuk sikit ye...sy akmal..sy buat suply ayam hidup dan proses serta lain2..jika ada buyer yg berhajatan dengan kuantiti banyak di singapore or malaysia untuk sy suply boleh contct sy 0149033413 or email sy zulakmal1987@gmail.com best price ye

    ReplyDelete
  77. Banyak dapat pengetahuan terima kasih

    ReplyDelete
  78. Banyak dapat pengetahuan terima kasih

    ReplyDelete
  79. Saya membawa kabar baik kepada anda semua warganegara Malaysia di platform ini, ALLAH telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Mei 2019, kesaksian saya dan berita baik saya seperti ini, Nama saya Rosliza Binti Mohd Zaidi, saya tinggal di blok No 49 B 2 Felda Semencu 81900 Kota Tinggi Johor, saya seorang pemasar dan penasihat perniagaan di syarikat yang saya bekerja, Suami saya dan saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan semua ini. Platform ini adalah untuk mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman yang ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobek anda dari wang susah payah anda.

    Suami saya dan saya berada dalam hutang besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang kami dan kami menghubungi syarikat pinjaman dari Singapura yang pada Disember 2018, dan kami ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta kami untuk Bayar banyak bayaran yang kami bayar dan akhirnya kami tidak mendapat pinjaman, kami kehilangan kira-kira RM7,685 kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di Singapura kerana kami memohon pinjaman sebanyak RM 250,000 dan dengan semua yuran yang kami bayar, kami tidak mendapat pinjaman dan suami saya dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat tempat saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan kita bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

    Kami berdoa kepada ALLAH untuk bantuan ilahi dan ALLAH mengarahkan kita kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 20 Mei 2019, saya sedang melayari internet apabila saya dapat mencari keterangan seorang wanita dengan nama Fadzilah Binti dari Alor Setar, bagaimana ALLAH menukar kehidupan kewangannya melalui syarikat pinjaman yang dia minta saya menghubungi Puan Gonzalez dan dia memperkenalkan saya kepada Puan Mariela Gonzalez dan dia memberi saya keberanian dan saya memohon pinjaman dari Puan Mariela dan akhirnya dia membantu saya mendapatkan pinjaman di syarikat dan saya mendapat jumlah yang tepat saya memohon dan saya sangat gembira.

     Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan saya bahawa jika anda memerlukan pinjaman tulen asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat pada kadar faedah 2%, sila mendaftar melalui Puan Mariela Gonzalez melalui e-mel: (marielagonzalezloan@gmail.com). Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini, (roslizamohdz@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

    ALLAH memberkati kamu semua!
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  80. Selamat datang ke Syarikat Pinjaman Rossa Stanley

    Berhubung dengan syarikat pinjaman dengan rekod pencapaian pinjaman dan senarai pemeriksa pinjaman di seluruh dunia, di syarikat pinjaman rossa stanley kestabilan kewangan anda adalah matlamat kami, kami memberikan pinjaman kepada

    1) Individu
    2) Badan bekerjasama
    3) Syarikat terhad.
    4) Pinjaman peribadi.
    5) Pinjaman pelaburan.
    6) Pinjaman Pembinaan.
    7) Pinjaman Gadai Janji.
    Hubungi kami sekarang melalui medium berikut,

    E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Pengarah Tel: +1 (914) 529-5708
    Whats-app: +1(914)529-5708
    Pengurus Operasi Tel: (+1) 2133153118
    Rasmi Instagram: rossastanleyloan
    Twitter rasmi: Rossastanlyloan
    Rasmi Facebook: Rossa Stanley Favor
    Alamat pejabat ibu pejabat: 3911 Kenwood Place, Orlando Florida USA.
    Zip-code: 32801
    Berdaftar di bawah pengawasan undang-undang perindustrian Florida,
    ATAU
    Isi borang permohonan di bawah dan kami akan menjawab anda dengan serta-merta, Kami sedia 24 jam setiap hari.

    DATA PEMOHON
    1) Nama Penuh:
    2) Tarikh lahir:
    3) Alamat:
    4) Nombor keselamatan sosial:
    5) Nombor Whats-app:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Jawatan di tempat kerja:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Nama Facebook:
    13) Status Perkahwinan:
    14) Agama:
    15) Negara:
    16) Jantina:
    17) Apa-apa Hilang Upaya
    18 Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum?, Jika ya, sebutkan nama syarikat pinjaman

    TINDAKAN,
    Mrs.Rossa Stanley Favor
    Ketua Pegawai Eksekutif ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    E-mel rossastanleyloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  81. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melacca
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu dengan banyak peminjam palsu di internet, saya telah menipu saya hampir menyerah, sehingga saya bertemu seorang rakan yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete
  82. Adakah anda menghadapi masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk melunaskan bil anda, Memulakan atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pinjaman dari Pemberi Pinjaman keras atau Bank kerana bayaran / keperluan pinjaman yang tinggi?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Oleh itu, bimbang kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mestilah 18 tahun ke atas.
    Menghubungi kami untuk membuat rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan adalah keputusan yang bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini dibuat untuk membantu pelanggan kami dari segi kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Atas sebab apa pun, pelanggan dapat mencari rancangan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) Nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    Pendapatan 8 bulan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda pernah memohon sebelum ini:
    12) Tarikh Lahir:
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    Nombor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  83. Instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    Twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
    Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    ReplyDelete
  84. Halo semuanya
    Nama saya Josephine jumawan caballo, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu karina roland yang baik karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman online palsu yang menipu untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah membutuhkan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulai bisnis saya sendiri di kota orion, tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman. dan saya sangat Frustras karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di dubai, karena saya berhutang pada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia itu teman saya menelepon susan Ramirez setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari ibu karina roland, jadi saya sudah menghubungi susan ramirez dan dia katakan saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu karina roland bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya dipaksa untuk memberanikan diri dan saya menghubungi ibu karina roland dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang masuk dan diluluskan dan dalam waktu 6 jam pinjaman saya ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus memberikan informasi tentang pekerjaan baik ibu karina roland jadi saya menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Nyonya karina roland: (karinarolandloancompany@gmail.com) a tau hanya whatsapp +15857083478 dan saya jamin Anda akan memberikan informasi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Ny. karina Rola nd email saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai karina roland 'ibu untuk mengubah kehidupan finansial saya.

    ReplyDelete
  85. Halo pemirsa di seluruh dunia, Ada kabar baik untuk Anda semua hari ini dapatkan kartu ATM Kosong Anda yang berfungsi di semua mesin ATM di seluruh dunia. Kami memiliki program khusus kartu ATM yang dapat digunakan untuk meretas mesin ATM, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau geser, di toko dan POS. Kami memberikan kartu ini kepada semua klien yang tertarik di seluruh dunia, Kami memberikan Kartu ATM Kosong. Apakah Anda ingin menjalani kehidupan yang baik yang dianggap ilegal, cara termudah untuk menjadi jutawan. itu juga memiliki teknik yang membuat CCTV tidak mungkin mendeteksi Anda dan Anda hanya dapat menarik sejumlah $ 5.000 Dolar dalam sehari di Mesin ATM juga tersedia saat pengiriman tunai. Kami memberikan hingga $ 10.000,00 hingga $ 1.000.000,00 Dolar Dengan layanan peretasan jaringan kami. Kami dapat Memulihkan semua uang Anda yang hilang ke Bitcoin dan mata uang Crypto lainnya, penipuan hipotek / realestate, dan ICO palsu dalam waktu 48 jam atau kurang. (Thomas Freddie Hackers) bekerja sama sebagai tim untuk melacak & memulihkan dana kembali dari PENCIPTA internet yang paling sulit. CATATAN!! Kami telah menerima laporan memilukan yang tak terhitung jumlahnya dari penipu terkenal dan kami berhasil memulihkannya kembali melalui kontak thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Hubungi kami di ((Pemulihan Biner. Kelas Universitas. Menyeka Catatan Kriminal, Peretasan FB & IG, Telegram, Muatan & Peretasan Telepon)) membatasi kami dengan pekerjaan Anda & izinkan kami memberi Anda hasil positif dengan keterampilan peretasan kami. Kami bersertifikat dan privasi Anda 100% aman bersama kami. Jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda, Jika Anda membutuhkan layanan peretasan cyber lainnya, kami siap membantu Anda kapan saja, kapan saja, jadi hubungi kami melalui Alamat Email kami: thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Salam
    THOMAS FREDDIE HACKER TANPA BATAS
    Kirim email ke thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Telepon / SMS: +1 (985)465-8370
    Motto: Kami menawarkan layanan tercepat dan terpercaya

    ReplyDelete
  86. moje ime je maira. Majka mi je rekla da ide na internet i naišla na publikaciju Jose Luis Loan u kojoj se kaže da njena kreditna kompanija daje široj javnosti zajam po vrlo niskoj kamatnoj stopi.
    Stoga sam kontaktirao kompaniju putem njene e -pošte: (joseluisloans@gmail.com)
    koji se nalazi na mestu koje smo moja majka i ja zatražile za kredit od 8000 evra na period od 2 godine. Kompanija mi je odgovorila i poslala mi sve uslove svoje kompanije koje sam pročitao i složio sam se s njima. Nakon odobrenja zahtjeva za kredit, od moje sam banke primio obavještenje da je moj bankovni račun za koji sam naveo da je uplaćen iznos od 8.000 eura. Otplatu kredita završio sam 18. decembra, a zatim sam odlučio zatražiti iznos od 32.000 eura za pokretanje vlastitog posla, koji sam dobio u banci
    Stoga bih želio iskoristiti ovu priliku da pošaljem poruku svima koji traže pouzdanog privatnog zajmodavca na internetu da se prijave za kredite aJose luisa putem e-pošte: joseluisloans@gmail.com,
    Broj telefona: +13075431042 možete ih kontaktirati i putem Whatsappa: +13075431042 Možete me kontaktirati i ako vam je potrebna moja pomoć ili želite li mi postaviti pitanja o tome kako sam dobio kredit. Evo moje e -pošte: (mairaivo250@gmail.com]

    ReplyDelete
  87. Hello

    Adakah anda baru sahaja ditolak oleh bank anda akhir-akhir ini dan tidak ada di mana lagi anda boleh mendapatkan pinjaman yang anda perlukan,berhubung dengan kami hari ini dan membolehkan melihat bagaimana kita boleh membantu anda, hanya orang yang jujur dan tulen dialu-alukan untuk memohon, kadang-kadang apa yang kita perlukan adalah hanya di sekeliling kita dan kita mungkin berakhir tidak perlu masuk ke dalam lebih banyak hutang untuk menyelesaikan masalah kewangan kita, dengan nasihat yang baik dan penyelesaian yang kami tawarkan anda boleh yakin anda sedang mencari untuk keluar dari sudut yang ketat anda mendapati diri anda pada masa ini. Semua orang dialu-alukan untuk bertanya tentang perkhidmatan kami.

    Isi maklumat berikut di bawah:

    nama:
    umur:
    alamat:
    negeri:
    negara:
    nombor telefon:
    jumlah yang diperlukan:
    tempoh pinjaman:
    tujuan pinjaman:

    Sila hubungi saya secepat mungkin supaya kita boleh memulakan dengan proses pinjaman anda

    E-mel(chasebanktransferdesk@gmail.com)
    chasebanktransferdesk@yandex.com

    Salam.
    Jamestown.

    ReplyDelete